عصر کرد

آخرين مطالب

شهرنگار| صفر تا صد پروژه قطار ملی/ بومی سازی تکنولوژی بوژی چه تاثیری در پروژه قطار ملی دارد؟ شهرداری تهران

شهرنگار| صفر تا صد پروژه قطار ملی/ بومی سازی تکنولوژی بوژی چه تاثیری در پروژه قطار ملی دارد؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - پروژه قطار ملی با توجه به نیاز کلان‌شهر تهران به واگن برای سهولت در دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است. در گزارش زیر به معرفی، بیان ویژگی‌ها و جزئیاتی از این پروژه پرداخته شده است.

به گزارش شهر، با توجه به اقدامات و افتتاح‌های صورت گرفته تاکنون رویکرد مدیریت ششم شهری افزایش رونق و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است. شاهد مثال آن نیز افتتاح هفته گذشته بود که پس از 18 سال مترو پرند به همت این دوره از مدیریت شهری و همکاری دولت به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید.
اما با توجه به افتتاح ایستگاه‌های مختلف در این دوره، چالشی که اکنون سیستم حمل و نقل را تهدید خواهد کرد مسئله کمبود واگن خواهد بود. برای حل این مشکل باید در کنار واردات از ظرفیت تولید داخل نیز استفاده شود که البته پروژه‌ای تحت عنوان قطار ملی نیز در دستورکار قرار دارد.
*ماجرای پروژه قطارملی چیست؟
مبنای شروع پروژه قطار ملی از دو ماده قانونی شروع شد. مفاد قانون این دو ماده لزوم تامین دو هزار دستگاه واگن توسط دولت تا سال 1401 و تصریح بر این بود که به موازات تامین واگن‌ها، دانش فنی ساخت قطارهای مترو تا عمق 85 درصد اعمال شود. در همین مورد طاهرزاده، مشاور شرکت واگن‌سازی تهران و مدیر کارگروه قطار ملی اظهار می‌کند: مدیران وقت مترو تهران و شهرداری همت کردند و با همکاری سایر ارگان‌ها بنای این پروژه را گذاشتند.

عصر کرد


شروع پروژه از مردادماه 98 بود که فاز طراحی و انعقاد قرارداد و ساخت قطار به مدت 18 ماه طول کشید و در فروردین 1401 انجام گرفت. این پروژه تحت نظر یک مشاور آلمانی انجام و از شهریور 1400 کار نظارت مشاور آغاز شد. تکمیل تست‌های استاتیکی دینامیکی نیز صورت گرفت و نهایتا مجوز ساخت قطار در پاییز سال جاری اخذ شد.
*پروژه قطار ملی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
در خصوص اهمیت پروژه تولید واگن ملی و میزان پیشرفت آن محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در حایشه گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار ملی اعلام می‌کند: اتفاق بزرگی با کمک دولت رخ داد و این اتفاق ثمره تلاش تمام اجزای جمهوری اسلامی است؛ بدنه دوم و سوم قطار ملی وارد سالن مونتاژ شده و بیش از 80 درصد این پروژه توسط متخصصان داخلی انجام خواهد شد.
*دولت در پروژه قطار ملی چه نقشی ایفا می‌کند؟
ناگفته نماند که کمک‌های دولت برای تولید واگن ملی و استفاده از ظرفیت تولید داخل برای ساخت واگن بی‌تاثیر نبوده است. محسن هرمزی در همین رابطه می‌گوید: با کمک 77 میلیون یورویی دولت، قراردادها نهایی و تولید انبوه شروع شده است. همچنین 30 درصد صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال تولید هر واگن ملی را خواهیم داشت. به این ترتیب سال آینده اولین رام قطار تولید انبوه شده وارد خطوط خواهد شد. بیش از 80 درصد این پروژه را با همکاری متخصصان داخلی انجام خواهیم داد.
*سهم شرکت واگن‌سازی پایتخت در پروژه قطارملی چقدر است؟
علیرضاشیخ‌طاهری، مدیرعامل کارخانه واگن‌سازی تهران نیز در ارتباط با سهم شرکت واگن‌سازی پایتخت در تولید واگن ملی بیان می‌کند: بر اساس پروژه قطار ملی بنا داریم این پروژه را به تولید انبوه برسانیم. 43درصد از سهم تولید قطار ملی به عهده واگن‌سازی تهران بوده و در حال حاضر باید 15 رام 7 واگنه و یک رام 8 واگنه تولید کنیم. در حال حاضر 3 رام 7 واگنه در مجموعه واگن سازی وجود دارد و بعد از تاییدیه‌های نهایی تجهیزات اصلی نصب خواهد شد و بزودی جشن تولید اولین واگن‌های ساخته شده را خواهیم گرفت.
*بومی‌سازی تکنولوژی بوژی چه تاثیری در پروژه قطارملی دارد؟
علاوه بر افزایش تولیدات داخلی، بومی‌سازی دانش تولیدات و پیشرفت در این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. هرمزی با اشاره به مسئله بومی‌سازی تکنولوژی بوژی بیان می‌کند: بوژی ساخته شده 85 درصد داخلی سازی شده و به گفته شهردار در گذشته کارخانه واگن سازی بوژی باری می‌ساختند، ولی اکنون برای اولین بار بوژی قطار شهری به‌نتیجه رسیده است.

عصر کرد


در مسیر پیشرفت تکنولوژی و دانش استفاده از دیگر کمک‌های دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه راهگشا خواهد بود. روشن، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در همین باره می‌گوید: برای بومی‌سازی در حوزه حمل و نقل ریلی به حوزه فناوری‌های برقی وارد شدیم.
از سال 1383 طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو را در دستور کار قرار دادیم و با تلاش مدیران اسبق و فعلی جهاد دانشگاهی کار پیش رفت تا بتوانیم تا 85 درصد حمل و نقل ریلی را با همکاری یک شرکت بین‌المللی بومی‌سازی کنیم. با تمام مشکلاتی که وجود داشت و بستر تست قطارها فراهم نبود، ولی شرکت بهره‌برداری مترو تهران همکاری کرد و ریسک کار را پذیرفت. با تامین منابع مالی و اجرای الزامات قطار ملی می‌توانیم در زمان مقرر کار تحویل دهیم.
*چه کسی متولی طراحی قطارهای ملی شد؟
البته ناگفته نماند که افتخار طراحی واگن‌های بومی به نام شرکت مپنا ثبت شد علی امام مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران ضمن ابراز خوشحالی بابت اینکه شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد 630 دستگاه است و با افزایش 25 درصدی این تعداد به 791 واگن رسیده است، می‌گوید: گروه مپنا متولی طراحی قطارهای ملی شد و در زمان مقرری که باید، انجام شد و اخیرا نتیجه تست آن در آزمایشگاهی در کشور چک گرفته شده است. از این جهت این افتخار برای مپنا ایجاد شد که در طراحی انواع بومی‌ها پیش قدم شود.

عصر کرد


طراحی و ساخت بوژی‌های قطار سبک خط یک متروی مشهد نیز توسط مپنا انجام شده است. واگن سازی پارس از سال 63 فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان راه‌اندازی اولیه متروی تهران ساخت بدنه متروی پایتخت را انجام داد. واگن سازی پارس از سال 99 به مپنا پیوسته و امکانات ارزشمندی برای ساخت بدنه واگن‌های مترو، بوژی و مونتاژ نهایی قطارهای مترو دارد؛ بنابراین مپنا با تمام ظرفیت می‌تواند در ساخت پروژه قطار ملی فعالیت کند.
در نهایت تبلور این تجربه ارزنده را باید در اقدامات بعدی شاهد باشیم. هر چند در خصوص قراردادهای اشاره شده امید می‌رود که امکان افزایش ظرفیت و پتانسیل واگن‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد تا سهولت در دسترسی شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی صورت بگیرد.
منبع: برنا
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/761705/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیکر مطهر شهید ناصر جوهر زاده کارمند بنیاد شهید بعد از قریب به 39 سال شناسایی و به آغوش وطن بازگشت

آمارهای حوزه جوانان در کردستان واقعی شود

پیشرفت 95 درصدی مهار آب‌های سطحی و هدایت آن به دشت‌های تشنه در کردستان

گفت و گو با علی یزدانی قهرمان تورجهانی تنیس خلیج فارس

اهدای جوایز علی یزدانی توسط دنیامالی، وزیر ورزش

جنجال داوری ال‌کلاسیکو؛ شوامنی ظاهرا دروازه‌بان است

16 گل در چهار بازی؛ بارسا دفاع رئال را اتوبان کرد!

بارندگی شدید بازی اینتر را قطع کرد!

بردن رئال اشک شزنی را درآورد!

خداحافظ؛ پایان حضور نورافکن در ملوان

سورپرایز حاج‌صفی در آخرین بازی!

ماجرای عجیب و غریب مصدومیت وینی در ال‌کلاسیکو!

تمرینات پرسپولیس با یک لشکر مصدوم شروع شد

محل جشن قهرمانی تراکتور اعلام شد

جانشین تاج در جشن تراکتور اعلام شد

علی یزدانی قهرمان هفته نخست تور جهانی تنیس شد

چهارمین شکست متوالی شاگردان آنچلوتی؛ رئال مادرید حریف بارسلونای فلیک نمی‌شود

گریه احساسی نقی معمولی در پشت صحنه سریال پایتخت + فیلم

افشاگری وحشتناک در مورد ستاره بزرگ موسیقی؛ پای تیلور سوئیفت به پرونده اخلاقی هالیوود باز شد

خداخافظی تلخ آلونسو با چهار گل خورده!

سازمان امور مالیاتی جزئیات توقیف اموال مودیان مالیاتی را منتشر کرد

روایت‌ رابعه اسکویی پس از بازگشت به ایران: ترسیدم اعدامم کنند!

افتتاحیه رسمی "شگستر" از ریست پالایشگاه کرمانشاه

همایش پیاده‌روی خانوادگی در سنندج

تعویق معرفی وزیر اقتصاد و دارایی؛ رئیس‌جمهور در مهلت قانونی اقدام می‌کند

یک نماینده مجلس خبر داد: احتمالاً مدنی زاده گزینه دولت برای وزارت اقتصاد است/ دولتی‌ها برای او با نمایندگان لابی می‌کنند

آبشار بل کجاست؟

ادامه جشن‌های جنجالی گاوی مقابل رئال

مشت‌زنان 4 تیم به‌دنبال رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ برتر

خلاصه بسکتبال گلدن استیت واریرز - مینه سوتا تیمبرولوز

فراتر از اینتر؛ دشوارترین چالش جانشین کنده

سیوهای برتر نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

پالاد: حداکثر مبلغ قرارداد یک هندبالیست بین دو تا سه میلیارد هست

گل‌زنی به استقلال با انگیزه متفاوت نبود

نیوکاسل، چلسی را در خطر از دست دادن سهمیه قرار داد

مدافع سپاهان بازی با استقلال را از دست داد

ویرتز به این دلیل بایرن را ترجیح داد

«بی سروصدا» صاحب پوستر شد

آخرین خبرها از انتخاب وزیر اقتصاد جدید

خبر مهم درباره زمان معرفی وزیر اقتصاد/ تکلیف این وزارتخانه فعلا مشخص نمی‌شود

مخالفت فدراسیون اقتصاد سلامت با واردات کالاهای مشابه تولید داخل

رییس جمهور عجله‌ای برای انتخاب وزیر اقتصاد ندارد سه ماه هم فرصت دارد!

رفع تورم اولویت اصلی دولت نیست/ بغزیان: اگر مذاکرات به نتیجه برسد می توان انتظار داشت بطور مقطعی، وضع اقتصاد بهتر شود

چالش‌های گزینه وزارت اقتصاد چیست؟

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی

حریفان دختران تنیس ایران در بیلی‌جین کینگ‌کاپ مشخص شد

جنون خرید؛ جیب‌ عامل تعیین کننده است نه مربی

اینزاگی سه بازیکن اینتر را کنار گذاشت

دغدغه بزرگ قلعه‌نویی رفع شد

ماموریت بزرگ آسنسیو؛ رهبر رئال در ال‌کلاسیکو!